Sidor

onsdag 30 juni 2010

Framtidens välfärd - finns den i Kalmar län?

Tidigare idag presenterade Alliansregeringens äldre och folkhälsominister Maria Larsson det så kallade LEV-projektets första delrapport. LEV står för Långsiktig Efterfrågan på Välfärdstjänster och är ett arbete som påbörjades hösten 2006.

Av Socialdepartementets pressmeddelande framgår att "År 2050 väntas andelen äldre i befolkningen öka från dagens 17 procent till 25 procent. Befolkningen åldras, hälsan förbättras och livslängden ökar. Det är en positiv utveckling som samhället måste anpassas till.

Därför har en arbetsgrupp inom Socialdepartementet med en unik modell simulerat hur 300 000 individer åldras fram till 2050 och hur det väntas påverka hälsa, sjuklighet och dödlighet samt det framtida behovet av vård och omsorg. I rapporten finns också förslag på hur dessa utmaningar kan mötas."

 

Filmen är cirka 35 minuter lång och väl värd att ses. Den innehåller en bra beskrivning om hur tiden fram till 2050 förväntas och vilka utmaningar som väntar. Och bäst av allt är kanske att rapporten visar att om vi vidtar rätt mått och steg så kommer vi kunna få vård vid behov och en rättvis vård också 2050.

Jag är så glad att vår och Alliansens politik inom hälsa, omsorg och sjukvård står på stadiga ben. Se filmen och tänk på den när du lägger din röst i landstingsvalet. Jag är beredd att vara din landstingspolitiker inom Hultsfred - Vimmerby landstingsvalkrets. Jag har plats nummer 2 på listan.

Svar JA. Framtidens välfärd finns. Den kan också fortsättningsvis vara offentligt finansierad. Det framgår av Maria Larssons presentation och lösningarna är redan inbyggda i Moderaternas och Alliansens program. Ge landstingen och dess duktiga medarbetare chansen att jobba i en utvecklande och kreativ miljö som tillåter mångfald och valfrihet. Det är vägen till effektivisering inom hälso- och sjukvården - som redan idag skulle kunna vara 54 miljarder effektivare om det fanns utrymme för att tillämpa bästa kända kunskap och erfarenhet redan idag.

4 kommentarer:

  1. Vad sägs om att stärka familjens roll i samhället och uppmuntra svenskarna att skaffa flera barn?

    SvaraRadera
  2. Jag är för valfrihet och mångfald och det är den enskilda individens val att bestämma om man vill leva sitt liv på egen hand eller vara en del i en familj.

    2009 var något av en babyboom, och här om kvällen såg jag ett inslag på SVT och då fick jag uppfattningen att också 2010 kommer många nya bebisar se dagens ljus. Sverige tillhör de länder i Europa som har högst födelsetal så vi kan se framtiden an med tillförsikt.

    SvaraRadera
  3. Jag ställer faktiskt inte upp på att vi skall offra vårt folk på liberalismens altare. Som situationen ser ut i dag så ligger svenskarnas födelsetal långt under reproduktionsnivån, och detta anser jag vara föremål för debatt.

    Du talar om babyboom för år 2009 och 2010, detta gäller dock inte för svenskarna. Enligt SCB så föddes 109 301 barn i Sverige år 2008. Av dessa barn har 76 146 båda föräldrarna födda i Sverige. 33 155 barn har en eller två föräldrar födda utomlands.

    Under samma år invandrade 101 171 människor. Totalt så fick Sverige under år 2008 ett tillskott med 210 472 människor. Det svenska tillskottet bestod således av 36 % (enbart födslar) och det övriga tillskottet bestod av 64 % (födslar med en eller två föräldrar födda utomlands plus invandringen). Detta innebär alltså att enbart en av tre är svensk när det gäller befolkningstillskottet.

    På sikt innebär detta att de etniska svenskarna riskerar att försvinna. Ser du någon fara i att det svenska folket riskerar att försvinna inom en inte allt för avlägsen framtid om utvecklingen tillåts att fortsätta?

    SvaraRadera
  4. Mitt inlägg handlar om Sveriges möjlighet att också i framtiden vara framgångsrikt välfärdsland och min övertygelse är att så är fallet.

    I din första kommentar undrar du om jag ser något behov av högre födelsetal och det gör jag inte. Din statistik visar att många vuxna i fertil ålder tror på Sveriges framtid och väljer att bli föräldrar. Och du visar också att Sverige är attraktivt, att många vuxna som inte ens är födda och uppvuxna här tror på Sverige för sig och sina barns framtid.

    Min förhoppning är att bidra till politiken på ett sådant sätt att människor ska se minst lika positivt på Vimmerby och Kalmar län som man gör på Sverige. Då kan vi vända trenden till en växande befolkning i Vimmerby kommun och Kalmar län. Då kan vi återhämta tappet från den stora utvandring vi hade från vår del av landet för 100 år sedan, och den fortsatta utflyttning vi har haft med anledning av storstädernas högre tillväxt. Jag vill göra det möjligt för varje människa i Vimmerby att komma till sin rätt. Jag ser gärna att inflyttare upptäcker både landsbygd och kransorter och väljer våra mindre skolor, med mindre klasser, vilka är särskilt bra för barnens tidiga skolgång. Jag tror att varje inflyttare kan bidra med nya kontakter, erfarenheter, kompetenser etc. till arbetsmarknaden så att företag och offentlig service utvecklas eller att nya företag startas. Med en sådan inställning lokalt och i hela Sverige ser jag ingen fara för Sveriges befolkning eller vår välfärd.

    SvaraRadera