Sidor

tisdag 20 juli 2010

20 juli - 19 sept

Idag är det på dagen två månader till vallokalerna stänger och röstsammanräkningen börjar. Kanske finns det vid den här tiden på kvällen en indikation på slutresultat även om jag tror det dröjer kanske ända intill midnatt innan det finns ett säkert valresultat. Hur det än förhåller sig med den saken så kommer det innan dess att satsas många timmar på att möta väljare, samtal, dörrknackningar och möten.

Efter en tids paus på bloggen är det hög tid att vara med i de aktuella debatterna igen. Jag har med stort intresse följt bloggar och insändare även om säkert både ett och annat också passerat utan att jag uppmärksammat det. Nu ser jag fram emot en intressant och givande period där jag hoppas du som väljare hör av dig med frågor och kommentarer. Alla sätt är lika välkomna, telefon, e-post, blogg, möte eller i kassakön på livsmedelsaffären.

Jag satsar större delen av min lediga tid för att du som väljare ska kunna rösta på en politiker som vill ge dig  valfrihet och en mångfald av leverantörer av offentliga servicetjänster. Jag vill se en positiv tävlan om att leverera den bästa servicen där leverantörerna, kommunala enheter och företag, lär av varandra till skattebetalarnas nytta och glädje.

Vi ses!

8 kommentarer:

  1. Du kan börja med att förklara varför det är så bra med privatiseringar som blir ca 1 miljon kronor fördyrande för kommunen och dess invånare.

    SvaraRadera
  2. Om det är något som mina läsare känner mig för så är det att ifrågasätta osäkra beslutsunderlag och dåligt underbyggda kalkyler.

    Såvitt jag förstår har tvättkunderna inte fått någon valfrihet vilket är det jag vill införa och du i grunden är emot.

    Och frågan om huruvida upphandlingen har resulterat i ändrade kostnader blir jag svaret skyldig eftersom jag i nuläget inte har något beslutsunderlag då jag inte ingår i den beslutande nämnden vilket du gör. Så jag ber att få återkomma! Under tiden kan du väl publicera hur du har räknat för att få fram ditt resultat.

    SvaraRadera
  3. Åh det är enkelt idag har förvaltningen räknat med att det går åt ca en tjänst till en kostnad på 350 000 och anbudet landar på 1,3 miljoner kronor. Och det handlar om den tvätt som idag utförs av hemtjänsten

    SvaraRadera
  4. Kan säga att det inte kommer bli valfrihet utan här blir det bara en privat som tvättar och ingen valfrihet för de äldre.

    SvaraRadera
  5. Jag tog en titt i Omsorgsnämndens protokoll från den 17 juni och där röstade du och övriga socialdemokrater mot valfrihet i hemtjänsten så du borde ju vara nöjd med utfallet, medan har jag fortsatt anledning att vara missnöjd. Jag erbjuder mina väljare att kryssa mig för större valfrihet och mångfald under kommande fyra år.

    SvaraRadera
  6. Men privatiseringen blev en fördyring på 269 procent och vad anser du om det. Är det priset som är värt för att få en privat utförare i Vimmerby?

    När det LOV så är vi inte i mål än och som utredningen pekar på ser det ut att även där blir dyrare kostnader för kommunen.

    Men svara på frågan kring Tvätten och 269 procent

    SvaraRadera
  7. Peter, mina läsare och väljare vet vad jag skulle tycka om det vore så att exakt samma tjänst upphandlas till 1,3 miljoner istället för 350 000 kr. De vet att jag skulle tycka att det vore helt fel för att inte säga "uppåt väggarna".

    Jag antar att den tjänst som har upphandlats innehåller någon form av mervärde om det nu är så stor skillnad som du säger. T.ex. miljö, arbetsmiljö, eller rent av innehållsmässigt.

    Du har angett kostnaden för en tjänst som kommunens nuvarande kostnad. Kommunen har rimligen flera kostnader än så, t.ex. personalens transporter, sjuk- och semestervikarier, och sedan är det lite konstigt att tvätten inom hemtjänsten är så precis en tjänst. Av det skälet kan man anta att det kanske finns timmar för tvätt som inte identifierats när den upphandlade tjänsten har en högre prislapp. Samtidigt läser jag att beslutet är att upphandlingen ska finansieras inom verksamhetens budgetram så då måste det ju finnas andra kostnader som bedöms minska.

    Men även om den upphandlade tjänsten har högre kvalité är det inte självklart att jag skulle rösta för ett dylikt beslut. Jag anser att det är mycket viktigt att kommunens ekonomi kommer i balans och då har vi inte råd med några extravaganser. Tillräckligt bra är gott nog i vissa fall. T.ex. är jag emot att satsa extra pengar på en kraftigare sökmotor för kommunens nya hemsida som ska lanseras i sept/okt 2010. Jag tycker att fullmäktige borde hushålla med pengarna och skjuta ny sökmotor på framtiden. Och i det fallet handlar det om 70 000 kr att jämföra med den miljon du pratar om. Jag har i fullmäktige framfört andra idéer avseende projekteringen av äldreboende som om de fått gehör kanske inneburit att vi sparat närmare 1 miljon kronor mot nuvarande beslut.

    Mina läsare, väljare och många lokala politiker och troligen du också vet att jag hade föreslagit en helt annan lösning på de aktuella omsorgsfrågorna. En lösning innebärande valfrihet och mångfald. Det är så mina väljare känner mig redan sedan förra valet och det gäller också i höstens val.

    Sålunda hade vi idag haft en lösning där en hemtjänstkund hade kunnat välja utförare/leverantör för sin mat, matdistribution, hjälp med inköp, städning, tvätt, bankärenden, besök på apoteket etc. Lägg därtill en möjlighet att välja vem som kommer till dig om du är för krasslig att ta dig till din vårdcentral och behöver hembesök osv.

    Det fina är att tack vare Lagen om valfrihetssystem, LOV, har små kommuner fått det verktyg som stora kommuner har haft kompetens och resurser att utveckla på egen hand. Vi har fått det verktyget alldeles gratis efter lång tids utprovning runt om i Sverige.

    Kommunen kan fortsätta och tillhandahålla samma service som tidigare, göra på samma sätt, och behöver inte ändra ett hårstrå om den inte vill, men kommunen är skyldig att betala en annan leverantör samma pengar som det kostar kommunen om kunden väljer bort kommunen för den nya leverantören. Den som levererar bäst kvalité kommer givetvis bli den som väljs i längden. Det är vad mitt blogginlägg handlar om.

    I omsorgens protokoll så säger du och övriga socialdemokrater blankt Nej till denna valfrihet i en så enkel fråga som städning. Jag tycker det är bra att ni är så tydligt emot valfrihet och mångfald. Det underlättar för väljarna. Jag lovar att vara tydligt för valfrihet och mångfald!

    SvaraRadera
  8. Denna övertro på att allt löser sig med valfrihet.Om världen vore så enkel. Men det är den inte. Jag ser inte efterfrågan efter en uppsjö av bolag för den enskilde att välja mellan. Det som jag möts av är hur vi får en bättre fungerande kontinuitet, hur vi höjer kvalitén på de tjänster som utförs. Hur ger vi den enskilde möjlighet att påverka hur och när hjälpen sker.

    För mig är inte svaret givet att privatisering som ger lösningen. Vi ska klara att fortsätta utveckla vår omsorg och ge våra äldre underbara sista år.

    SvaraRadera