Sidor

fredag 12 februari 2010

Därför har jag engagerat mig i politik

Jag älskar Frihet!

Frihet borde vara en självklarhet men så är det inte. Frihet kan begränsas på många sätt. Det kan ske genom att rörelse-, yttrande-, religions-, mötesfrihet etc. begränsas vilket är vanligt bland totalitära regimer. Det kan också ske genom att demokratiskt valda politiker bestämmer högsta tillåtna hastigheter på landets vägar, vill ha offentligt monopol på utförande av välfärdstjänster, bestämmer vilken skatt som tas ut på invånarnas inkomster för att finansiera landets eller kommunens ej fördelade kostnader.

Så nu kanske du anar varför jag har engagerat mig i politik. Ja, just det:

  1. Frihet är ingen självklarhet. Den måste skyddas och stärkas eftersom den hela tiden är utsatt för hot att begränsas - från olika håll.

  2. Friheten är stark när den finns i många människors händer. Därför har jag valt att engagera mig i politik. Gör det du också! Tillsammans kan vi lyssna på medborgarna och skapa ett samhälle där individens frihet, makt och inflytande över sitt eget liv ökar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar