Sidor

måndag 15 februari 2010

Vem vill äta centralt lagad kylmat?

Snart är den här, den centralt lagade kylmaten! Jippi tycker 41 fullmäktigeledamöter, hujedamig tycker jag. Jag antar att Bo Svensson (c), ordförande i Teknik & servicenämnden, på måndag kommer rapportera att upphandlingen är klar och att bygget ska påbörjas. Bygget ska vara klart 2011 men frågan kvarstår. Vem vill äta centralt lagad kylmat?

Jordbruksminister Eskil Erlandsson (c) åker land och rike runt och berättar om sin vision "Sverige - det nya matlandet". En vision om att skapa fler jobb och tillväxt genom framförallt satsningar på mat- och livsmedelsproduktion i kombination med turism. En vision som gjord för vår kommun med stor och växande turism som i kombination med mat till förskolor, skolor och äldreboende skulle kunna vara ett typexempel på hur vision blir verklighet! Ett exempel på hur jobbskapande politik, effektiv användning av skattebetalarnas pengar och företagande kan gå hand i hand!

Att socialdemokraterna är för centralisering det är känt sedan länge. Lika så att företagande bara är bra om det sker i en manlig jobbsektor. Men att Centern, Kristdemokraterna och mina egna partikamrater skulle rösta för en centralisering och där till förespråka kylmatlagning som jag vanligtvis hör mest ris och mycket lite ros om, det har jag svårt att ta till mig. Och det som förvånar mig mest är att de inte verkar inse hur de slår sönder en del av kommunens infrastruktur genom att centralisera produktionen till ett kök i centralorten. Jag antar att Centern redan har en fnurra på tråden med bygderörelsen Hela Sverige ska leva. Om inte så lär de väl få det när de första portionerna skickas ut.

När fullmäktige skulle besluta om införandet saknades kalkyler för hur det nya systemet skulle påverka kommunens budget. Jag frågade om de framtida kostnaderna för personal, räntor, avskrivningar och transporter utan att få något svar om det framtida portionspriset och kostnadssammansättningen. 41 ledamöter röstade för. Jag röstade emot. Nu - sju månader senare, när bygget snart ska börja och budget 2011 förbereds måste det väl ändå finnas ett svar. "-Bo Svensson (c), hur ser kalkylen ut?"

Centraliserad kylmatlagning är en satsning på teknik och maskiner istället för mänskligt hantverk. Detta i en tid när ungdomar fyller platserna på yrkesinriktade gymnasieutbildningar och hantverkskunnande stiger i aktning. För att centraliserad kylmatlagning ska gå ihop har man redan förvarnat om att cirka 20% av kostpersonalen blir övertaliga. Denna satsning på maskiner istället för människor går rakt emot regeringens vilja och ansträngningar att öka sysselsättningen. Det går rakt emot näringsministern och centerledaren Maud Olofssons vilja att öka förutsättningarna för kvinnligt företagande. Något måste ha gått fel i Centern lokalt. Av 60 personal inom Teknik & Serviceförvaltningens kostenhet var 59 kvinnor! Det är bl.a. dessa kvinnor Maud och Eskil haft i åtanke när de pratar sig varma för kvinnligt företagande och "Det nya matlandet", men så inte i Vimmerby. Min fråga är: Hur många av dessa kvinnor kommer förlora jobbet för att maskinerna tar över?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar