Sidor

fredag 12 mars 2010

Bättre än hemtjänsten

skriver signaturen Oroliga pensionärer i spalten Brev från läsekretsen på Vimmerby Tidnings webbplats. Jag hoppas verkligen pensionären delar med sig av sina erfarenheter av hushållsnära tjänster - och stort grattis till leverantören som får mycket beröm.

Enligt min mening borde det också gå att välja leverantör av Hemtjänst. Det går redan i många andra kommuner som har gjort sin läxa och infört valfrihet. Det gynnar kvalitéen också på de kommunala tjänsterna. Det blir helt enkelt bättre vid kvalitetskonkurrens för då är det kunden som avgör vem som får tillåtelse att komma in i hemmet!

För vår kommun heter lösningen LOV. Det är en förkortning för Lagen om valfrihetstjänster vilket är ett bra stöd för mindre kommuner när man vill öka valfriheten och skapa konkurrens med kvalité. Snabba kommuner har redan infört det! Jag hade gärna sett att vi haft det redan under 2010, men eftersom vi har samma politiska sammansättning nu som i fråga om Torget där man förhalat allting så vågar jag inte tro på en lösning förrän 2011. Därför ber jag om din röst för fler moderater i en borgerlig majoritet.

Och till alla er som jobbar inom Hemtjänsten så vill jag säga att jag hör många bra ord om ert jobb. Eventuella begränsningar är inte ert fel. Bristande resurser är inte heller ert fel. Det beror förmodligen på att de skattepengar vi har används på fel sätt - och om det är så håller nämnderna på att undersöka nu tillsammans med rådgivare från organisationen Sveriges kommuner och landsting, SKL.

1 kommentar:

  1. Kul att du bloggar, även om vi skiljer oss åt på många punkter ideologiskt sett.

    SvaraRadera