Sidor

söndag 28 mars 2010

När ska det bli valfrihet inom hemtjänsten i Vimmerby?

Med valfrihet inom hemtjänsten menar jag rätten att välja utförare. När ska du slippa kallas brukare och bli kund? När ska du få välja vem som ska komma hem till dig och utföra din hemtjänst? Inom många kommuner är det redan en självklarhet att kunna välja mellan olika utförare. Det kan vara kommunen som det är idag, eller en privat utförare. Det finns många privata utförare. Det finns företag med riktigt många anställda och verksamhet i flera länder till enskilda företagare på en lokal marknad.

Alliansregeringen har infört en lag som heter Lagen om valfrihetstjänster. Den förkortas kort och gott till LOV. Lagen har varit i bruk sedan 1 januari 2009. Den 8 april anordnas en föreläsning för politiker och tjänstemän i Vimmerby med rubriken "Hur inför man valfrihetssystem?" där fokus ligger på valfrihet inom Hemtjänsten i Vimmerby men är tillämpligt på alla stöd-, vård- och omsorgstjänster. Det ska bli riktigt intressant. Sannolikt lär det väl inte gå att införa valfrihet inom hemtjänsten förrän tidigast 2011 och då under förutsättning att vi har en betryggande borgerlig majoritet och många moderater som driver på efter höstens val.

Tyvärr bästa hemtjänstkund i Vimmerby, så har vi redan tappat möjligheten till valfrihet 2009 och 2010. Ja, det är väl inte så lätt att känna sig som kund när man inte kan välja vem som kommer och utför de tjänster du har fått rätt till. Med valfrihet inom hemtjänsten uppstår en sund konkurrens med kvalité. Ta gärna en titt på Linköpings hemsida och se vad kunderna tyckte om de olika leverantörerna 2009.

Höj din röst för rätten att välja vem som utför din hemtjänst! Alliansregeringen har infört valfriheten i Sverige. Det borde redan varit en verklighet i Vimmerby, men så är inte fallet. Med ditt stöd lovar jag jobba för att införa valfrihet i hemtjänsten i Vimmerby!

5 kommentarer:

  1. Jo Peter det ska jag berätta. Vi har en borgerlig majoritet och många nya duktiga och engagerade moderater som ställer upp i höstens val. Vad det svar på frågan?

    SvaraRadera
  2. Bra. Om ni nu har majoritet undrar jag varför ni inte genomför alla er underbara politik

    SvaraRadera
  3. Det gläder mig att du gillar valfrihet, även om jag aldrig hört dig tala dig varm för det!

    Jag tänker inte sticka under stol med att jag är besviken och att det är något som borde vara infört eller i varje fall banats väg för sedan länge. Men nu är det som det är, och därför lever frågan om ett brett införande av valfrihet inom både kommun och landsting i kommande val. Inte sant?

    Kan jag räkna med ditt stöd för att utveckla stor valfrihet både inom kommun och landsting, eller är du emot att invånarna i Vimmerby, Hultsfred, Virserum och Kalmar får bestämma vem som ska få betalt av skattemedel?

    SvaraRadera
  4. Nä Magnus jag kommer inte att driva införandet av LOV i Vimmerby då jag inte anser att det är rätt sätt att hantera skattemedel. De undersökningar som gjorts visar på att det blir dyrare. Sedan tror inte jag att våra äldre vill välja utförare utan ha mer valmöjligheter i innehållet och det kommer jag driva.

    SvaraRadera