Sidor

torsdag 25 mars 2010

Ska 10-talet bli utvecklingens årtionde?

Runt om i kommunen sjuder det av engagemang, möten och framtidsplaner. Jag tänker på bygdeföreningen i Storebro och dess engagemang och initiativ för att utveckla båtbyggarskolans program till ett lockande och fortsatt framgångsrikt gymnasieprogram. Föreningen har fått stor och välförtjänt uppmärksamhet i Vimmerby Tidning, och på den konferens som man anordnade för ett par veckor sedan var vi många intresserade som var där och tog del av elevers och företagares berättelser vilka alla intygade utbildningens stora betydelse för dem.

I Vimmerby har det lokala engagemanget för en ny fotbollsarena på Ceosvallen kommit ett steg närmare avspark sedan orimligt segslitna förhandlingar mellan kommunen och markägaren äntligen resulterat i en överenskommelse. Frågan om Ceosvallen har fått stor medial uppmärksamhet genom åren. Och från Tuna har man också gjort sin röst hörd och anhållit om kommunens stöd för utveckling av ungdomsverksamhet i anslutning till bygdegården. Deras planer har redan resulterat i Allmänna arvsfondens stöd (tror jag det var) men med villkor för egen finansiering.

Mitt fjärde och sista exempel kommer från Gullringen. Idrottsföreningen har planer och vill utveckla möjligheterna till året-runt-träning med konstgräsplan, merutnyttja sina lokaler till skolbarnomsorg och fritids, men precis som om inte det vore nog tänker man större än så. Man har tankar om träningslägerservice, äldreboende, utbildning för byggindustrin. Man har helt enkelt tagit ett inititiativ och söker samarbete för att utveckla samhället. Närmast på deras agenda står kontakter med övriga föreningar för att tillsammans skapa en lokal utvecklingsplan.

Mina fyra exempel visar på ett mycket starkt engagemang för att utveckla hela vår kommun. Engagemanget finns i hela kommunen, och enligt min mening starkare än vad erfarna politiker tror. Jag kommer engagera mig. Gör det du också! Låt oss tillsammans se till att 10-talet blir utvecklingens årtionde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar