Sidor

måndag 29 mars 2010

Om ungdomarna hade fått bestämma

så tror jag att fullmäktiges beslut i fråga om kylmatsystemet hade blivit annorlunda. Jag har inte hört en enda ungdom förespråka att man ska laga maten centralt i kommunen, kyla ned den, transportera den, slutligen värma upp den för att ätas.

Om ungdomarna hade fått bestämma om torgets utformning i Vimmerby så hade det också fått en annan utformning än vad som nu verkar bli fallet. Efter att vår motion med idéer om torgets utveckling och förslag till samverkan mellan alla intressenter röstats ned så har tjänstemän haft bråda dagar och politiska beslut fattats i snabb takt för att få till någonting överhuvudtaget. Om ungdomarna hade fått bestämma så hade man tagit tag i frågan redan förra sommaren eftersom gemene man tidigt sa att sommaren 2009 får inte upprepas.

Så här i budgetförberedande tider vill jag föreslå att ansvariga tjänstemän och politiker ägnar tid till att fundera på lösningen för torget 2011. Men det är kanske för mycket begärt? Om årets sommartorg vill jag bara önska Vimmerby Turism och Näringsliv lycka till och säga att jag har full förståelse för att det kan aldrig bli så bra som ni skulle vilja göra det, men att jag är glad för att ni tog utmaningen eftersom majoriteten politiker i kommunen inte förmådde att komma med några egna idéer och ta beslut i tid.

Om ungdomarna hade fått bestämma så tror jag att planeringen av sommarens torg redan varit klar. Stå på er! Er röst i politiken behövs den också! Underskatta inte möjligheten att påverka de politiska partierna inifrån. Den är större än ni tror!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar