Sidor

onsdag 14 april 2010

Ett enklare språk och färre pekpinnar för att bli Sveriges enklaste kommun

Bästa anställda och väljare! Jag vill be om ursäkt. Vid kommande fullmäktige så kommer vi att besluta om en "Trafiksäkerhetspolicy ur arbetsmiljösynpunkt för Vimmerby kommun".

Varför ägna tid och energi att blogga om en trafiksäkerhetspolicys formalia? Jo, jag tar mig den tiden för att det handlar om att politiker och kommunens personal måste enas om att skapa ett enklare språk, ett enklare sätt att uttrycka sig.  Vi måste ta bort pekpinnar av typen anställd personal i Vimmerby kommun ska följa lagar och regler. Det är givetvis självklart och känns helt onödigt att ha med i en policy. Jag antar att dessa pekpinnar är gjorda i vällovligt syfte men om det återspeglar en negativ människosyn inom kommunen behövs en ny inställning.

Till dig som är tjänsteman: Våga protestera, och allra minst våga hör av dig, när du får i uppgift att komma med motsvarande pekpinnar i en policy. Vi kan alla behöva en bältespåminnare. Vi kan alla behöva kunskap om nyheter och lurigheter i lagstiftning och förordningar för att göra rätt, men låt oss gemensamt ta ett krafttag för att få bort pekpinnar ur policys och styrdokument. Låt oss skapa enkel och positiv information som vi orkar läsa och som förtjänar att tas på allvar.

Jag ber om ursäkt för att jag inte stoppade denna policy men till nu har den varit två gånger i personalutskottet. Låt oss ta den i fullmäktige vid nästa sammanträde och till kommande mandatperiod lovar jag motionera om eller på annat sätt föreslå en allmän översyn av vårt språkbruk som ett steg på vägen att bli Sveriges enklaste kommun. Vi behöver ett enklare språk. Vi behöver en gemensam ordlista om vad vi menar med ord som vision, syfte, mål m.m. så att orden har samma betydelse i hela kommunala organisationen. För återstående delen av den här mandatperioden så tänker jag protestera mot nya dokument i den här riktningen med motiveringen "Gör om, gör enklare". Nya dokument som utvecklas i rätt riktning eller redan motsvarar mina önskemål kommer att få en särskilt omnämnande på denna blogg!

Kommentera gärna, eller e-posta direkt till magnus.gustafsson@moderat.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar