Sidor

tisdag 20 april 2010

Mera dialog i Vimmerby

Politiken i Vimmerby behöver mera dialog. När jag ställde upp i valet 2006 hade jag stora förväntningar på ett nära och intensivt Allianssamarbete. I de moderata kandidatutbildningarna betonades vår egen förnyelse och Allianssamarbetet. Ett samarbete förutsätter dialog. Men hur blev det? Ja, tyvärr blev det inte något fullskaligt Allianssamarbete. Det stannade vid en majoritetspolitik utan någon spännande dialog med väljarna. Det blev inte ens en inbördes dialog mellan politiska partier om hur vi vill utveckla Vimmerby tillsammans som partier och tillsammans med våra grannkommuner.

Det är det jag menar med mera dialog i Vimmerby. Det behövs mera dialog mellan politiker och invånare. Det behövs mera dialog mellan politiker, företagare, föreningar, pensionärer, ungdomar. Kort sagt dialog, dialog, dialog!

Ibland hör jag andra politiker säga att "det är bråttom", "vi hinner inte", "det är försent" och liknande argument för att man inte hinner föra en dialog i ett visst ärende. Jag menar att det är närmast tvärt om. Om man av något skäl hamnat i tidsnöd, vilket man så klart ska undvika, är det närmast ännu viktigare med dialog. En bra dialog före beslut innebär oftast att beslutet blir bättre, planeringen och genomförandet löper bättre, och när man står vid projektets slut så har det blivit bättre och gått snabbare än om dialogen uteblivit.

Jag, och vi moderater, kommer att på olika sätt öppna denna dialog om vardagen. Jag kommer att finnas gator och torg. Jag kommer knacka dörr. Jag finns på nätet och vi kommer att möta dig om du vill. Mera dialog i Vimmerby! Tillsammans utvecklar vi Vimmerby 2011-2014.


Kontaktsätt: e-post: magnus.gustafsson@moderat.se, Messenger: mg61@hotmail.com, Skype: magnusgustafsson111, Facebook. Telefon och snigelpost, se http://www.magnusgustafsson.moderat.se/ eller Facebook.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar