Sidor

söndag 30 maj 2010

Bristande beslutsunderlag än en gång, denna gång om skolskjutsar

I veckan som gick hade Barn- och ungdomsnämnden att yttra sig om förändrade regler gällande skolskjutsar i kommunen. Å ena sidan kan man bara bestämma sig för nya regler utan att fundera på konsekvenserna, eller å andra sidan kan man ställa upp olika alternativ för skolskjutsar, söka olika vägar att sänka kostnaden för skolskjutsar och försöka förutsäga konsekvenserna av de olika kombinationerna och där efter föreslå en kombination av åtgärder. Jag förordar det senare handlingssättet. BUN gick på det första sättet. Att föreslå nya regler utan att känna till konsekvenserna eller hur de slår. I BUN var det (s) som stod för de flesta rösterna.

Peter Fjällgård (c) skriver på sin blogg att Centerpartiets ledamöter röstade för landsbygdens bästa. Sanningen är att de har inte en aning om det är så. För min egen del tar jag ett ansvar för både landsbygd och tätort. Alldeles oavsett var man bor är man skattebetalare och kan kräva att varje beslut är väl underbyggt och noga övervägt. Även  när det krävs snabba beslut.

Kommunen behöver sänka sina kostnader för att det inte ska bli ytterligare ett år med minus den 31/12. Men frågan är om förändrade skolskjutsar är lösningen. Det kan fungera på kort sikt, men hur blir det sedan? Kanske finns det gymnasieelever som väljer en annan studieort när det inte finns skolskjuts och då ökar underskottet för gymnasieelever vilket nu ligger runt 3,5 miljon kronor. Kanske väljer föräldrar att bosätta sig i en annan kommun och då minskar skatteunderlaget.

Det är inte alls säkert det är rätt väg att värna landsbygden genom att vara skolskjutskramare. Det kan mycket väl vara så att den största förändringen drabbar tätortsnära elever. Jag tänker då främst på Vimmerby som rimligen är den tätort som har flest elever som berörs av utsträckta sträckor för skolskjuts, och om det skulle vara så då är frågan hur Vimmerby står sig i konkurrensen med andra städer. Men eftersom vi som hade att yttra oss i BUN inte hade något underlag fick vi rösta på känn. Därför röstade jag Nej till förändringen och yrkade på att frågan borde debatteras och beslutas i fullmäktige. BUN avslog mitt yrkande men nu verkar frågan vara på väg till fullmäktige i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Magnus, jag bor på landet.
    jag vet hur långt 5,9 km i snö, utan gatljus och i minusgrader är. Behöver man skriva i ett underlag hur det kommer effekten kommer att se ut. Jag tog min bil åkte runt för att se, hur det kan bli.
    Menar du att skadan blir mindre eller mera motiverad utav om man kan se sparade kronor i ett underlag på dessa elever?
    Hur lång tid tar det att gå i snö och slask?
    Är vägen säker i mörker?
    Kommer familjen att bo kvar?
    Väljer man gymnasium på annan ort?

    Jag vet att det tar minst 30 minuter att gå, vägen är inte säker. Själv skulle jag om jag kunde flytta, eller välja att få mina barn på annan ort. Och om det är att vara skolskjutskramare med den insikten är jag gärna det. Lever du i tron att detta är bra för landsbyggdens familjer och gymnasie elever?
    Om du kan spara på beslutet är det bra då?
    Om du inte sparar något, är det bra förslag ändå?

    Som Centerpartist tycker att det är huvudlöst oavsett. Jag ser människor unga sådana som drabbas. Familjer som oroas.

    SvaraRadera
  2. Peter, jag bor också på landet. Här finns inte heller gatuljus och vi håller oss med egen snöröjning, så jag vet. Men jag vet också att om vi lägger alla pengar på skolskjuts och därför inte har pengar till själva skolan då får grannbarnen fyra gånger så långt till skolan. Då får de fyra gånger så långt hem efter skolans slut, och fritids är inte längre "hemma" utan på en annan ort. Då måste föräldrar som pendlar till jobbet kanske göra en omväg på drygt två mil och då gäller det också föräldrar som i dagsläget inte har skolskjuts för sina barn.

    Samtidigt innebär det att det blir ingen besparing på skolskjuts eftersom alla har längre till skolan. Tvärtom så tvingas det bli mer skolskjuts eftersom fler har längre till skolan. Lägg sänkt livskvalité där till.

    Jag antar att du har framfört dina synpunkter om huvudlöst till dina partikamrater Krister Torenfält (c) som väl varit ansvarig för BUN AU förslag till BUN och Bo Svensson (c) som väl varit ansvarig för Teknik & Service förslag till ändrade regler? Vet du på vilken fot PärÅke Svensson (c) står?

    Det som är mest huvudlöst är att vi inte vet var och hur många som berörs, och att frågan inte sätts i ett sammanhang utan behandlas som ett enskilt konto i Teknik- och servicenämnden där man tror att en besparing på detta konto är en besparing för Vimmerby kommun, vilket jag inte tror stämmer.

    Jag vet inte om det är ett retoriskt knep du använder när du ställer om samma frågor som jag redan ställt. Men om jag var otydlig så är jag bara glad för att du ställde frågorna om igen.

    SvaraRadera