Sidor

onsdag 19 maj 2010

Öppen bolagsstämma i Vimarhem AB

I kväll var jag en i publiken på det kommunala bostadsföretaget Vimarhem AB bolagsstämma. Det var en enkel och lättsam tillställning. Fantastiskt med så många intresserade trots att bara en enda person kunde utöva den egentliga rösträtten på stämman. Det var fullmäktiges ordförande Leif Carlson som var utsedd att vara ägarens (=kommunen) ombud.

Bolagets ordförande Tomas Holgersson och dess vd Jan Erixon svarade på frågor och diskuterade framtida byggidéer med publiken, eller stämmodeltagarna för alla hade samma rätt att yttra sig. Jag tycker det hade varit spännande hur diskussionen och debatten hade gått om de närvarande ägt sin del av Vimarhem AB, antingen med var sin aktie, eller som en del av en bostadsrättsförening.

Numera finns möjligheten att bilda bostadsrättsförening vilket är något jag ser positivt på. Om tillräckligt många skulle vilja göra det i ett koncenterat fastighetsbestånd, t.ex. marklägenheter så hoppas jag att de får den chansen.

Tomas Holgersson och Jan Erixon ska ha beröm för sitt sätt att hålla öppna bolagsstämmor. Tomas vågade sig också på att skämta och till och med att vara lite ironisk. Det är en svår konst att göra i ett formellt sammanhang men jag tycker att han klarade balansgången bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar