Sidor

måndag 3 maj 2010

Nya metoder kan säkra välfärden och Vimmerbys utveckling

Här är en fortsättning på träd och gång-cykelvägsdiskussionen som råder i Vimmerby just nu. Mitt generella förslag är att kommunstyrelsen uppdrar till samtliga nämnder och förvaltningar att se över vad som måste göras graderat i t.ex. tre angelägenhetsgrader och vad som kan undvaras för att redan nu, denna dag, vecka, månad ta tag i situationen och involvera alla anställda att ge förslag om vad som kan ge besparingar, utan att verksamhetens kvalité blir lidande för de åtgärderna finns, och i andra hand, ja först i andra hand, förslag på åtgärder som medför sämre kvalité.

Jag lyssnade idag på Ekot om Södertälje kommun som infört Toyotamodell med Scania och AstraZeneca som förebilder. Metoden har den generella benämningen "lean production" i den kommunala verksamheten. Lyssna gärna på den Ekonyheten eller läs artikeln. Lean production är inget nytt och jag tror att varje ekonomi- och ingenjörsstudent har läst om den de senaste 15-20 åren om de varit lite framåt, och det var så jag först hörde talas om metoden när jag läste fristående ekonomikurser på universitetet i Linköping.

I Vimmerby står vi inför rekrytering av en ny kommunchef. För mig är det oerhört viktigt att kommunens högsta tjänsteman har förmåga att tillföra kommunen ny kompetens. Att vederbörande har förmåga att implementera nya och de bästa metoderna för att öka effekten av varje inbetald skattekrona så att vi skapar ett tryggt, socialt, varmt och uthålligt Vimmerby. Kort sagt ett bättre Vimmerby glädje för både invånare och anställd personal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar