Sidor

onsdag 12 maj 2010

Hur många sidor får jag för 100 spänn?

Den frågan har man anledning att ställa sig om man begär ut en allmän handling i Vimmerby som finns i t.ex. pdf, eller wordformat. Det kan låta tekniskt för den oinvigde men du har säkert fått dokument och tänk dig då att om du skriver ut det hemma och det blir 20 sidor, då kräver kommunen att du ska betala 50 kr för de tio första sidorna, och därefter 2 kr per sida för att en tjänsteman har skickat filen till dig. I vanlig ordning fanns heller inte någon bedömning av omfattningen av verksamheten så att jag vet om det är 1, 10 eller 100 handlingar om dagen, och ej heller bedömning i tid eller pengar.

Först trodde jag att idén att ta betalt för en redan befintlig pdf-, eller docfil det var ett förbiseende, en groda i beslutsunderlaget. Men nej då, allt var noga angivet och hängde logiskt ihop. Då kom nästa tanke: - Det här måste gå lätt att övertyga de andra i kommunstyrelsen om att vi beslutar att det inte ska kosta något. Men icke sa Nicke! Kommunstyrelsens ledamöter, utom jag och Tomas Peterson var de enda som reserverade oss mot beslutet. Nu är beslutet på väg mot fullmäktige för att huggas in i sten och bli ett beslut till efterrättelse under ett eller flera år framöver.

Nu förstår du kanske varför jag kandiderar och söker mera inflytande i politiken? Här kan du sluta läsa men och vill fundera över nedanstående frågor och påståenden.

1) Upp till och med nio sidor är gratis och över 9 sidor 50 kr plus 2 kr per sida. Det betyder att när en tjänsteman skickar ut en allmän handling på e-post så måste denna veta dokumentets antal sidor, och sedan skapa en faktura utifrån detta med köparens namn, adress, etc. Skicka fakturan, bevaka att den blir betald, och alla andra steg genom bokföringen. Jag bara undrar vad är kommunens kostnad idag för att ställa ut en faktura till dess att den är bokförd som betald?

2) Tar det längre tid att leta reda på en fil som innehåller dokument med 100 sidor jämfört med 10 sidor, eller för den delen 1 sida? Eventuell prissättning ska grunda sig på kommunens självkostnad. I första fallet blir fakturan 90x2 + 50 kr = 230 kr, i andra fallet 50 kr, och i tredje fallet gratis. Och så tillkommer moms också! Jag har aldrig märkt att det tar längre tid att leta reda på en stor fil jämfört med en liten.

3) Tänk om en person inte vill ha alla sidor i ett dokument. Tänk om personen vill ha sidorna 1, 3-18, 21-27, 45 - ... ja, tänk dig själv. Det går snabbt att skriva ut till en ny pdf-fil, om man kan det. Hur många timmar utbildning behövs för att alla som lämnar ut allmän handling ska kunna det? Jag vet inte. Hur lång tid tar det att räkna sidorna så att fakturan blir rätt?

4) Tänk om en tjänsteman skickar en fil utan att ta betalt. En stor fil, säg 100-200 sidor. Denna fil är alltså "värd" 200-400 kr i runda tal plus moms. Om tjänstemannen skickar filen utan att fakturera. Har tjänstemannen begått ett fel då? Rent av en olaglighet? Frågorna hopar sig.

Nu återstår det att se om det är några politiker som ångrar sig till fullmäktige eller om de står fast vid beslutet. Jag har redan tidigare föreslagit att vi ska bli "Sveriges enklaste kommun" och det känns ännu mera angeläget efter beslutet i kommunstyrelsen en dag som idag. Som lök på laxen föll vi ytterligare några placeringar i näringslivsklimatranking. Är det så konstigt? Nej, verkligen inte. Dags för ett bättre Vimmerby. Vi kan göra Vimmerby bättre!

Kommentera gärna, och om du har tips på någon bra slogan för en personvalskampanj på ovanstående tema typ "Gratis pdf-filer" och gärna ännu mera slagkraftigt så skicka mig gärna! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar